Impozitul pe teren și taxa pe teren din Codul fiscal 2019
SECȚIUNEA 1 – Reguli generale
63. Impozitul pe teren este anual și se datorează începând cu data de 1 ianuarie, până la data de 31 decembrie a anului fiscal.
64. Impozitul pe teren se determină pentru un an fiscal conform situației existente la data de 31 decembrie a anului anterior.
65. (1) Impozitul pe teren este datorat de:
a) titularul dreptului de proprietate asupra terenului la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, indiferent unde este situat terenul în România și de categoria de folosință, în intravilan sau extravilan;
b) locatar, în cazul în care terenul face obiectul unui contract de leasing financiar la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent;
c) fiduciar, în cazul în care terenul face parte dintr-un patrimoniu fiduciar la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, conform art. 488 din Codul fiscal.
(2) Se consideră proprietari de terenuri și acei contribuabili cărora, în condițiile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, li s-a constituit ori reconstituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole sau forestiere, după caz, de la data punerii în posesie constatată prin procese-verbale, fișe sau orice alte documente de punere în posesie întocmite de comisiile locale, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, chiar dacă nu este emis titlul de proprietate.
66. (1) Taxa pe teren se datorează de persoanele fizice sau persoanele juridice, altele decât cele de drept public, care dețin dreptul de închiriere, administrare, folosință sau concesiune, stabilit în condițiile legii.
(2) Taxa pe teren se stabilește proporțional cu perioada din an pentru care se constituie dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosință.
(3) În cazul în care persoanele prevăzute la alin. (1) transmit ulterior dreptul de închiriere, administrare, folosință sau concesiune asupra terenului, taxa pe teren se datorează de prima persoană de drept privat care are relația contractuală cu persoana de drept public și se calculează în mod similar impozitului pe teren, în conformitate cu prevederile art. 465 din Codul fiscal.
67. (1) Taxa pe teren se stabilește proporțional cu perioada din an pentru care se constituie dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosință.
(2) În cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de concesiune, închiriere, administrare sau folosință, care se referă la intervale de timp mai mari de o lună, se aplică următoarele reguli:
a) taxa pe teren se datorează de concesionar, locatar, administrator sau utilizator, după caz;
b) taxa se calculează proporțional cu numărul de luni prevăzute în contract; pentru fracțiunile mai mici de o lună, taxa se calculează proporțional cu numărul de zile;
c) titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosință, după caz, are obligația să depună o declarație la organul fiscal până la data de 25 a lunii următoare intrării în vigoare a contractului;
d) titularul dreptului de concesiune, închiriere, administrare sau folosință, după caz, are obligația să plătească taxa pe teren la bugetul local, lunar, până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.
(3) În cazul terenurilor care fac obiectul unor contracte de închiriere care se referă la intervale de timp mai mici de o lună, se aplică următoarele reguli:
a) taxa pe teren se datorează de locatar, concesionar, administrator sau utilizator;
b) taxa se calculează proporțional cu numărul de zile sau de ore, după caz, prevăzute în contract; fracțiunile de oră se rotunjesc la oră;
c) persoana de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosință, după caz, depune o declarație la organul fiscal până la data de 25 a lunii următoare intrării în vigoare a contractului;
d) persoana juridică de drept public care transmite dreptul de concesiune, închiriere, administrare sau folosință colectează taxa pe teren de la concesionari, locatari, titularii dreptului de administrare ori folosință și o varsă lunar până la data de 25 a lunii următoare fiecărei luni din perioada de valabilitate a contractului.
68. În cazul în care terenul, proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice, este închiriat, concesionat sau arendat în baza unui contract de închiriere, de concesiune ori de arendare, după caz, impozitul pe teren se datorează de către proprietar, cu excepția cazurilor prevăzute la pct. 66.
69. (1) Dacă un teren se află în proprietatea comună a două sau mai multor persoane, la stabilirea impozitului datorat se au în vedere următoarele:
a) cotele-părți sunt prezumate a fi egale, până la proba contrară. Fiecare dintre coproprietari datorează un impozit egal, rezultat în urma împărțirii impozitului datorat pentru întregul teren;
b) În cazul în care cotele-părți din dreptul de proprietate asupra terenului sunt determinate, fiecare coproprietar datorează impozitul corespunzător cotei-părți deținute.
(2) În organizarea evidenței fiscale organul fiscal reflectă dreptul de proprietate în cote-părți pe baza actelor doveditoare. Evidența respectivă nu are implicații cu privire la datorarea și plata obligațiilor fiscale.
(3) În cazul existenței a doi sau mai mulți coproprietari, în actele administrative fiscale se vor indica și ceilalți coproprietari, cu caracter informativ.
(4) Organul fiscal local are obligația înregistrării în evidențele fiscale a rezidenței proprietarilor terenurilor, în conformitate cu prevederile art. 60 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
70. (1) Pentru suprafețele de teren acoperite de o clădire se datorează impozit/taxa pe teren.
(2) Prin sintagma suprafața de teren care este acoperită de o clădire se înțelege suprafața construită la sol a clădirilor.
SECȚIUNEA a 2-a – Scutiri
71. (1) În aplicarea art. 464 alin. (1) din Codul fiscal, scutirea de la plata impozitului/taxei pe teren se acordă pe baza documentelor doveditoare, valabile la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, care atestă situația respectivă, cu excepția contribuabililor care sunt deja cuprinși în baza de date a unității administrativ-teritoriale.
(2) Diferențele de impozit/taxă pe teren se compensează cu obligații datorate aceluiași buget sau se restituie în anul fiscal în care contribuabilul depune documentele justificative sau organul fiscal local constată încadrarea în situațiile menționate la art. 464 alin. (1) din Codul fiscal.
72. Terenurile utilizate pentru exploatările din subsol pot face parte din categoria celor pentru care nu se datorează impozit pe teren, prevăzute la art. 464 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal numai dacă acestea sunt încadrate ca atare, prin hotărâre a consiliilor locale.
73. Pentru încadrarea terenurilor degradate sau poluate incluse în perimetrul de ameliorare, prevăzute la art. 464 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, se au în vedere prevederile din Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările ulterioare, și din Hotărârea Guvernului nr. 1.257/2011 pentru aprobarea Regulamentului privind stabilirea grupelor de terenuri care intră în perimetrele de ameliorare, funcționarea și atribuțiile comisiilor de specialiști, constituite pentru delimitarea perimetrelor de ameliorare.
731. În aplicarea prevederilor art. 464 alin. (1) lit. r), s), t), u) din Codul fiscal, în cazul terenurilor aflate în coproprietate, scutirea de impozit pe teren se acordă corespunzător cotei-părți din dreptul de proprietate asupra terenului.
74. În aplicarea prevederilor art. 464 alin. (1) lit. t) din Codul fiscal, scutirea de impozit/taxa pe teren se acordă începând cu data de 1 ianuarie a anului următor depunerii documentelor doveditoare, proporțional cu numărul de luni menționate în certificat.
75. Facilitățile fiscale menționate la art. 464 alin. (1) lit. w) din Codul fiscal se acordă tuturor suprafețelor de fond forestier certificate, tuturor arboretelor cu vârsta de până la 20 de ani aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice.
76. În înțelesul art. 464 alin. (1) lit. w) din Codul fiscal, prin sintagma „suprafețe de fond forestier” se înțelege acele suprafețe care sunt certificate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, prin structurile teritoriale de specialitate ale acesteia, potrivit prevederilor Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 1.476/2002 pentru aprobarea unor măsuri privind gospodărirea durabilă a pădurilor.
77. (1) Pentru aplicarea prevederilor art. 464 alin. (2) din Codul fiscal, consiliile locale pot adopta hotărâri privind scutirea sau reducerea impozitului pe teren și a taxei pe teren pe bază de criterii și proceduri proprii. La nivelul municipiului București, această atribuție este îndeplinită de consiliile locale ale sectoarelor, pe baza unei proceduri-cadru aprobate de către Consiliul General al Municipiului București.
(2) În aplicarea art. 464 alin. (2) lit. i), l), n), p) și q) din Codul fiscal, consiliile locale pot avea în vedere obiectivele din Lista patrimoniului mondial, terenuri aferente obiectivelor din Lista tentativă a patrimoniului mondial a României, terenuri din zonele de interes arheologic prioritar, terenuri aferente obiectivelor din anexa III la Legea nr. 5/2000, terenuri ale obiectivelor de valoare națională și universală definite în baza art. 8 al Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare, terenuri ale unor categorii de obiective rare la nivel național sau vulnerabile, terenuri ale obiectivelor reprezentative pentru patrimoniul cultural local definite în baza art. 8 al Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare.
(3) Între documentele justificative necesare pentru acordarea scutirii sau reducerii de impozit/taxă de la art. 464 alin. (2) lit. r) din Codul fiscal se numără copia autorizației de cercetare arheologică sistematică sau preventivă.
78. Scutirea sau reducerea de impozit/taxă pe teren se aplică începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui în care contribuabilul depune actele care atestă încadrarea terenului în una dintre situațiile de la art. 464 alin. (2) din Codul fiscal, cu excepția celor prevăzute la art. 495 lit. d) din Codul fiscal care se acordă începând cu data de 1 ianuarie 2016.
79. Hotărârile adoptate conform art. 464 alin. (2) din Codul fiscal includ prevederi referitoare la:
a) categoriile de terenuri pentru care se acordă scutire de impozit/taxă;
b) categoriile de terenuri pentru care se aplică diverse procente de reducere;
c) documentele justificative necesare pentru acordarea scutirii sau reducerii de impozit/taxă, iar în cazul monumentelor istorice, terenurilor din zonele construite protejate, din zonele de protecție ale monumentelor istorice și din siturile arheologice și industriale avizul direcțiilor județene de cultură sau, după caz, al Direcției de Cultură a Municipiului București.
80. În cazurile în care organul fiscal local dispune de documentele menționate la pct. 79 lit. c), nu mai este necesară depunerea acestora de către contribuabili.
81. (1) Facilitățile fiscale acordate la plata impozitului/taxei pe teren prevăzute la art. 464 din Codul fiscal se acordă pe baza cererii persoanelor fizice sau juridice, la care se anexează copii ale documentele justificative care atestă situația respectivă, certificate de conformitate cu originalul potrivit prevederilor art. 64 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Dacă în cursul unui an intervin schimbări care conduc la modificarea condițiilor în care se acordă scutirile sau reducerile de impozit pe teren, persoanele în cauză trebuie să depună noi declarații fiscale în termen de 30 de zile de la apariția schimbărilor.
SECȚIUNEA a 3-a – Calculul impozitului/taxei pe teren
82. Impozitul pe teren se stabilește anual în funcție de suprafața terenului, rangul localității în care este amplasat terenul, zona și categoria de folosință a terenului, în mod diferențiat, în intravilanul și extravilanul localităților, după cum urmează:
a) în intravilan:
(i) pe ranguri de localități, identificate prin cifrele romane: 0, I, II, III, IV și V;
(ii) pe zone, identificate prin literele: A, B, C și D;
(iii) prin aplicarea coeficienților de corecție prevăzuți la art. 465 alin. (5) din Codul fiscal;
b) în extravilan, în funcție de categoria de folosință, identificate prin literele: A, B, C și D, prin aplicarea nivelurilor prevăzute la art. 465 alin. (7) din Codul fiscal, înmulțite cu coeficienții de corecție corespunzători prevăzuți la art. 457 alin. (6) din Codul fiscal.
83. În aplicarea prevederilor art. 465 alin. (6) din Codul fiscal, veniturile/cheltuielile din arendă, precum și cele rezultate din orice transfer al dreptului de administrare/folosință, din punct de vedere fiscal, nu se consideră venituri și cheltuieli din desfășurarea obiectului de activitate, agricultură.
84. (1) Exemplul de calcul I privind stabilirea impozitului pe teren amplasat în intravilan: Un contribuabil deține într-o unitate administrativ-teritorială:
a) în localitatea de rangul III, în intravilan, în zona B, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 0,8732 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren cu construcții | 0,0678 |
2. | Teren arabil | 0,0490 |
3. | Pășune | 0,0386 |
4. | Fâneață | 0,0769 |
5. | Livadă | 0,0562 |
6. | Teren cu vegetație forestieră | 0,1312 |
7. | Teren cu ape | 0,0614 |
8. | Drumuri | 0,1319 |
9. | Teren neproductiv | 0,2602 |
b) în localitatea de rangul III, în intravilan, în zona A, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 0,0202 ha, având categoria de folosință: teren neproductiv;
c) în localitatea de rangul V, în intravilan, în zona A, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 0,2578 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren cu construcții | 0,0483 |
2. | Pășune | 0,0576 |
3. | Drumuri | 0,1519 |
d) în localitatea de rangul V, în intravilan, în zona D, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 1,24762 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren cu construcții | 0,0778 |
2. | Teren arabil | 0,0514 |
3. | Pășune | 0,0311 |
4. | Fâneață | 0,0943 |
5. | Livadă | 0,4321 |
6. | Teren cu vegetație forestieră | 0,2300 |
7. | Teren cu ape | 0,0690 |
8. | Drumuri | 0,1304 |
9. | Teren neproductiv | 0,1315 |
(2) Prin hotărârea consiliului local:
a) pentru localitatea de rangul III, zona A, în limitele prevăzute la art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv între 5.236 lei/ha și 13.090 lei/ha, nivelul impozitului pe teren se stabilește la 10.009 lei/ha, asupra căruia se aplică, potrivit prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, o cotă adițională de 48%, rezultând un nivel de 14.813 lei/ha;
b) pentru localitatea de rangul III, zona B, în limitele prevăzute la art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv între 3.558 lei/ha și 8.894 lei/ha, nivelul impozitului pe teren se stabilește la 7.773 lei/ha asupra căruia se aplică, potrivit prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, o cotă adițională de 48%, rezultând un nivel de 11.504 lei/ha;
c) pentru localitatea de rangul V, zona A, în limitele prevăzute la art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv între 569 lei/ha și 1.442 lei/ha, nivelul impozitului pe teren se stabilește la 1.319 lei/ha, asupra căruia se aplică, potrivit prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, o cotă adițională de 26%, rezultând un nivel de 1.662 lei/ha;
d) pentru localitatea de rangul V, zona D, în limitele prevăzute la art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, respectiv între 142 lei/ha și 356 lei/ha, nivelul impozitului pe teren se stabilește la 300 lei/ha asupra căruia se aplică, potrivit prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, o cotă adițională de 30%, rezultând un nivel de 390 lei/ha.
(3) Prin hotărârea consiliului local:
a) pentru localitatea de rangul III, zona A, potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal coroborate cu cele ale prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, nivelurile impozitului pe teren se stabilesc după cum urmează:
Nr. crt. | Categoria de folosință | Suma potrivit zonei A | Coeficientul de corecție corespunzător rangului III | Impozitul pe teren (col. 2 x col. 3) | Impozitul pe teren asupra căruia se aplică o cotă adițională de 48% (col. 4 x 48%) – lei/ha – |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Teren arabil | 28 | 3 | 84 | 124 |
2 | Pășune | 21 | 3 | 63 | 93 |
3 | Fâneață | 21 | 3 | 63 | 93 |
4 | Vie | 46 | 3 | 138 | 204 |
5 | Livadă | 53 | 3 | 159 | 235 |
6 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră | 28 | 3 | 84 | 124 |
7 | Teren cu ape | 15 | 3 | 45 | 67 |
8 | Drumuri și căi ferate | 0 | 3 | 0 | 0 |
9 | Teren neproductiv | 0 | 3 | 0 | 0 |
b) pentru localitatea de rangul III, zona B, potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal coroborate cu cele ale prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, nivelurile impozitului pe teren se stabilesc după cum urmează:
Nr. crt. | Categoria de folosință | Suma potrivit zonei B | Coeficientul de corecție corespunzător rangului III | Impozitul pe teren (col. 2 x col. 3) | Impozitul pe teren asupra căruia se aplică o cotă adițională de 48% (col. 4 x 48%) – lei/ha – |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Teren arabil | 21 | 3 | 63 | 93 |
2 | Pășune | 19 | 3 | 57 | 84 |
3 | Fâneață | 19 | 3 | 57 | 84 |
4 | Vie | 35 | 3 | 105 | 155 |
5 | Livadă | 46 | 3 | 138 | 204 |
6 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră | 21 | 3 | 63 | 93 |
7 | Teren cu ape | 13 | 3 | 39 | 57 |
8 | Drumuri și căi ferate | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Teren neproductiv | 0 | 0 | 0 | 0 |
c) pentru localitatea de rangul V, zona A, potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) coroborate cu cele ale prevederilor art. 489 alin. (2), nivelurile impozitului pe teren se stabilesc după cum urmează:
Nr. crt. | Categoria de folosință | Suma potrivit zonei A | Coeficientul de corecție corespunzător rangului V | Impozitul pe teren (col. 2 x col. 3) | Impozitul pe teren asupra căruia se aplică o cotă adițională de 26% (col. 4 x 26%) – lei/ha – |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Teren arabil | 28 | 1 | 28 | 35 |
2 | Pășune | 21 | 1 | 21 | 27 |
3 | Fâneață | 21 | 1 | 21 | 27 |
4 | Vie | 46 | 1 | 46 | 60 |
5 | Livadă | 53 | 1 | 53 | 67 |
6 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră | 28 | 1 | 28 | 35 |
7 | Teren cu ape | 15 | 1 | 15 | 19 |
8 | Drumuri și căi ferate | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Teren neproductiv | 0 | 0 | 0 | 0 |
d) pentru localitatea de rangul V, zona D, potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal coroborate cu cele ale prevederilor art. 489 alin. (2) din Codul fiscal, nivelurile impozitului pe teren se stabilesc după cum urmează:
Nr. crt. | Categoria de folosință | Suma potrivit zonei D | Coeficientul de corecție corespunzător rangului V | Impozitul pe teren (col. 2 x col. 3) | Impozitul pe teren asupra căruia se aplică o cotă adițională de 30% (col. 4 x 30%) – lei/ha – |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Teren arabil | 15 | 1 | 15 | 20 |
2 | Pășune | 13 | 1 | 13 | 17 |
3 | Fâneață | 13 | 1 | 13 | 17 |
4 | Vie | 19 | 1 | 19 | 27 |
5 | Livadă | 28 | 1 | 28 | 36 |
6 | Pădure sau alt teren cu vegetație forestieră | 15 | 1 | 15 | 20 |
7 | Teren cu ape | 0 | 1 | 0 | 0 |
8 | Drumuri și căi ferate | 0 | 1 | 0 | 0 |
9 | Teren neproductiv | 0 | 1 | 0 | 0 |
(4) Potrivit prevederilor art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, impozitul pe terenurile amplasate în intravilan, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosință terenuri cu construcții, se determină astfel:
a) pentru suprafața de 0,0678 ha, prevăzută la nr. crt. 1 din tabelul de la alin. (1) lit. a) din localitatea de rangul III, zona B, respectiv: 0,0678 ha x 11.504 lei/ha = 779,9712 lei;
b) pentru suprafața de 0,0483 ha, prevăzută la nr. crt. 1 din tabelul de la alin. (1) lit. c) din localitatea de rangul V, zona A, respectiv: 0,0483 ha x 1.662 lei/ha = 80,2746 lei;
c) pentru suprafața de 0,0778 ha, prevăzută la nr. crt. 1 din tabelul de la alin. (1) lit. d) din localitatea de rangul V, zona D, respectiv: 0,0778 ha x 390 lei/ha = 30,42 lei.
(5) Potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal, determinăm impozitul pe teren, pentru celelalte suprafețe, altele decât cele de la alin. (4), astfel:
a) pentru cele amplasate în localitatea de rangul III, în intravilan, în zona B | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol la alte categorii de folosință decât curți-construcții | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. b) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren cu construcții | 0,0678 | Vezi alin. (4) lit. a) | |
2. | Teren arabil | 0,0490 | 93 | 4,5570 |
3. | Pășune | 0,0386 | 84 | 3,2424 |
4. | Fâneață | 0,0769 | 84 | 6,4596 |
5. | Livadă | 0,0562 | 204 | 11,4648 |
6. | Teren cu vegetație forestieră | 0,1312 | 93 | 12,2016 |
7. | Teren cu ape | 0,0614 | 57 | 3,4998 |
8. | Drumuri | 0,1319 | 0 | 0 |
9. | Teren neproductiv | 0,2602 | 0 | 0 |
TOTAL rând 2 + … + 9 din coloana 4 | 41,4252 |
b) pentru cele amplasate în localitatea de rangul V, în intravilan, în zona A | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol la alte categorii de folosință decât curți-construcții | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. c) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren cu construcții | 0,0483 | Vezi alin. (4) lit. b) | |
2. | Pășune | 0,0576 | 27 | 1,5552 |
3. | Drumuri | 0,1519 | 0 | 0 |
TOTAL rând 2 + 3 din coloana 4 | 1,5552 |
c) pentru cele amplasate în localitatea de rangul V, în intravilan, în zona D | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol la alte categorii de folosință decât curți-construcții | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. d) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren cu construcții | 0,0778 | Vezi alin. (4) lit. c) | |
2. | Teren arabil | 0,0514 | 20 | 1,0280 |
3. | Pășune | 0,0311 | 17 | 0,5287 |
4. | Fâneață | 0,0943 | 17 | 1,6031 |
5. | Livadă | 0,4321 | 36 | 15,5556 |
6. | Teren cu vegetație forestieră | 0,2300 | 20 | 4,6000 |
7. | Teren cu ape | 0,0690 | 0 | 0 |
8. | Drumuri | 0,1304 | 0 | 0 |
9. | Teren neproductiv | 0,1315 | 0 | 0 |
TOTAL rând 2 + … + 9 din coloana 4 | 23,3154 |
(6) Contribuabilul prevăzut la alin. (1) datorează următorul impozit pe teren:
Nr. crt. | Impozitul pe teren datorat, potrivit prevederilor alin. (4) și (5) | Impozitul pe teren datorat – TOTAL (lei) |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | alin. (4) lit. a) | 779,9712 |
2. | alin. (4) lit. b) | 80,2746 |
3. | alin. (4) lit. c) | 30,4200 |
4. | alin. (5) lit. a) | 41,4252 |
5. | alin. (5) lit. b) | 1,5552 |
6. | alin. (5) lit. c) | 23,3154 |
IMPOZITUL PE TEREN DATORAT – TOTAL | 956,9616 = 957 lei |
(7) Exemplu de calcul II privind stabilirea impozitului pe teren amplasat în intravilan:
Un contribuabil deține în unitatea administrativ-teritorială de rangul III, în intravilan, la nivelul căreia s-au stabilit nivelurile impozitului pe teren potrivit prevederilor alin. (2) lit. a) și b) și alin. (3) lit. a) și b) ale prezentului punct:
a) în zona A, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 0,0650 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren cu construcții | 0,0350 |
2. | Teren arabil | 0,0300 |
b) în zona B, potrivit nomenclaturii stradale, la o anumită adresă, un teren în suprafață de 0,2400 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren arabil | 0,0200 |
2. | Pășune | 0,0300 |
3. | Fâneață | 0,1900 |
c) în zona B, potrivit nomenclaturii stradale, la o altă adresă decât cea de la lit. b), un teren în suprafață de 0,0550 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren arabil | 0,0350 |
2. | Pășune | 0,0200 |
(8) Potrivit prevederilor art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, pentru suprafața de 0,0350 ha, prevăzută la nr. crt. 1 din tabelul de la alin. (7) lit. a), impozitul pe terenurile amplasate în intravilan, înregistrate în registrul agricol la categoria de folosință terenuri cu construcții – zona A, se determină astfel: 0,0350 ha x 14.813 lei/ha = 518,4550 lei.
(9) Potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal, determinăm impozitul pe teren, pentru celelalte suprafețe, altele decât cele de la alin. (8), astfel:
a) imobilul prevăzut alin. (7) lit. a) | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. a) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren cu construcții | 0,0350 | 14.813 | 518,4550 |
2. | Teren arabil | 0,0300 | 124 | 3,7200 |
b) imobilul prevăzut la alin. (7) lit. b) | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. b) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren arabil | 0,0200 | 93 | 1,8600 |
2. | Pășune | 0,0300 | 84 | 2,5200 |
3. | Fâneață | 0,1900 | 84 | 15,9600 |
TOTAL rând 1 + … + 3 din coloana 4 | 20,3400 |
c) imobilul prevăzut la alin. (7) lit. c) | ||||
---|---|---|---|---|
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – | Impozitul pe teren, conform alin. (3) lit. b) – lei/ha – | Impozitul pe teren datorat (lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Teren arabil | 0,0350 | 93 | 3,2550 |
2. | Pășune | 0,0200 | 84 | 1,6800 |
TOTAL rând 1 + 2 din coloana 4 | 4,9350 |
(10) Contribuabilul prevăzut la alin. (7) datorează următorul impozit pe teren:
Nr. crt. | Impozitul pe teren datorat, potrivit prevederilor alin. (4) și (5) | Impozitul pe teren datorat – TOTAL (lei) |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | alin. (9) lit. a) nr. crt. 1 | 518,4550 |
2. | alin. (9) lit. a) nr. crt. 2 | 3,7200 |
3. | alin. (9) lit. b) | 20,3400 |
4. | alin. (9) lit. c) | 4,9350 |
IMPOZITUL PE TEREN DATORAT – TOTAL | 547,45 = 547 |
(11) Exemplu de calcul III
a) Un contribuabil deține într-o unitate administrativ-teritorială, potrivit nomenclaturii stradale, la aceeași adresă, un teren în suprafață de 0,1110 ha, având următoarele categorii de folosință:
Nr. crt. | Categoria de folosință, potrivit înregistrărilor efectuate în registrul agricol | Suprafața – ha – |
---|---|---|
0 | 1 | 2 |
1. | Teren cu construcții | 0,0600 |
2. | Teren arabil | 0,0230 |
3. | Pășune | 0,0280 |
b) suprafața de 0,0600 ha a terenului prevăzut în tabelul de la lit. a) la nr. crt. 1 se înmulțește cu suma corespunzătoare prevăzută în tabelul de la art. 465 alin. (2) din Codul fiscal;
c) suprafețele de teren prevăzute în tabelul de la lit. a), respectiv 0,0230 ha de la categoria de folosință „Teren arabil” și de 0,0280 ha de la categoria de folosință „Pășune” se impozitează/taxează potrivit prevederilor art. 465 alin. (3) – (5) din Codul fiscal.
d) *** A B R O G A T ***
(12) În cazul coproprietarilor, pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 465 alin. (2) – (5) din Codul fiscal, pentru determinarea impozitului pe teren, se iau în calcul suprafețele de teren potrivit cotelor-părți deținute de fiecare coproprietar în parte.
85. Exemple pentru aplicarea prevederilor referitoare la taxa pe teren:
A. O unitate administrativ-teritorială (UAT) deține în proprietate un teren pe care îl dă în administrare unei persoane de drept public (A), care îl închiriază ulterior unei persoane de drept privat (B), care la rândul ei îl închiriază unei/unor terțe persoane (C).
B. În cazul în care un teren proprietate privată a statului este închiriat unei persoane juridice pe o perioadă de 2 ani, care începe la data de 24 martie 2016 și se încheie la data de 23 martie 2018, locatarul trebuie să depună la organul fiscal local, până la data de 25 aprilie 2016, o declarație în vederea stabilirii taxei pe teren, însoțită de o copie a contractului de închiriere.
Taxa se calculează lunar, conform prevederilor art. 465 din Codul fiscal, având în vedere suprafața terenului și rangul localității în care este amplasat terenul, zona și categoria de folosință a terenului, în mod diferențiat, în intravilanul și extravilanul localităților, astfel:
a) Pentru luna martie a anului 2016:
Fiind fracțiune mai mică de o lună, taxa pe teren se calculează proporțional cu numărul de zile:
Taxa lunară = taxa teren x (8 zile / 365 zile);
b) Pentru lunile întregi din perioada de valabilitate a contractului:
Taxa lunară = taxa teren / 12 luni;
c) Luna martie a anului 2018:
Taxa lunară = taxa teren x 23 zile / 365 zile.
Locatarul va plăti taxa lunar, până la data de 25 a lunii următoare, începând cu data de 25 aprilie 2016, până la data de 25 aprilie 2018.
C. În cazul unui contract care prevede închirierea unui teren aflat în proprietatea unității administrativ-teritoriale pe o perioadă de 2 ore în ziua de 27 august 2016, locatorul are obligația să depună la organul fiscal local o declarație în vederea stabilirii taxei pe teren până la data de 26 septembrie 2016, care este prima zi lucrătoare următoare termenului de 25 septembrie 2016.
Conform pct. 67 alin. (3), taxa se calculează proporțional cu numărul de ore:
Taxa = (taxa teren / 365 zile) x (2 h / 24 h).
Locatarul va plăti locatorului taxa pe teren, pe care acesta o va vărsa la bugetul local până la data de 26 septembrie 2016, care este prima zi lucrătoare următoare termenului de 25 septembrie 2016.
D. În cazul unui contract care prevede închirierea unui teren aflat în proprietatea unității administrativ-teritoriale, pe o perioadă de câte 2 ore în 3 zile pe săptămână, pe durata a 5 săptămâni, începând cu data de 1 octombrie 2016, locatorul trebuie să depună la organul fiscal local, până la data de 25 noiembrie 2016, o declarație în vederea stabilirii taxei pe teren.
Deoarece contractul se referă la intervale de timp mai mici de o lună, taxa pe teren se calculează conform pct. 67 alin. (3):
Taxa = (taxa teren / 365 zile) x (3 zile x 5) x (2 h / 24 h).
Locatarul va plăti, lunar, locatorului taxa pe teren, pe care acesta o varsă la bugetul local până la data de 25 noiembrie 2016, respectiv până la data de 27 decembrie 2016, care este prima zi lucrătoare următoare termenului de 25 decembrie 2016.
E. O unitate administrativ-teritorială închiriază un teren în suprafață de 100 mp, situat în intravilan zona A, rangul 0 și înregistrat în registrul agricol la categoria de folosință terenuri cu construcții, unei terțe persoane pentru o perioadă de 2 ore/zi timp de 3 săptămâni.
Prin hotărârea consiliului local, în baza prevederilor art. 465 alin. (2) din Codul fiscal, nivelul impozitului pe teren se stabilește la 9.500 lei/ha.
Conform pct. 67 alin. (3) taxa pe teren se calculează astfel:
Taxa = (0,0100 ha x 9.500 lei/ha / 365 zile) x (7 zile x 3 săptămâni) x (2 h / 24 h) = 0,2603 x 21 x 0,0833 = 0,4553 = 1 leu
86. Pentru a beneficia în anul următor de prevederile art. 465 alin. (6) din Codul fiscal, persoanele juridice trebuie să aibă înregistrate în evidența contabilă pentru anul respectiv documente privind desfășurarea activității de agricultură, respectiv documente privind veniturile și cheltuielile aferente acestei activități, ca de exemplu: facturi privind procurarea de semințe, facturi privind aprovizionarea cu combustibil, cheltuieli cu salarizarea personalului, facturi privind vânzarea de semințe sau alte produse obținute din activitatea desfășurată.
87. În cazul terenurilor pe care se află amplasată o clădire, dintre cele prevăzute la art. 456 alin. (1) din Codul fiscal, cu încăperi care sunt folosite pentru activități economice, pentru calculul impozitului pe teren se efectuează următoarele operațiuni:
a) se determină cota procentuală din clădire ce corespunde incintelor folosite pentru activități economice, conform prevederilor art. 456 alin. (1) din Codul fiscal;
b) suprafața terenului se înmulțește cu cota procentuală prevăzută la lit. a) rezultând astfel suprafața terenului aferentă cotei-părți de clădire care corespunde încăperilor folosite pentru activități economice;
c) se determină impozitul pe teren pentru suprafața terenului aferentă cotei-părți de clădire care corespunde încăperilor folosite pentru activități economice, prin înmulțirea suprafeței determinate la lit. a) cu nivelul impozitului corespunzător, potrivit prevederilor art. 465 din Codul fiscal.
SECȚIUNEA a 4-a – Declararea și datorarea impozitului și a taxei pe teren
88. Impozitul pe teren, precum și obligațiile de plată accesorii acestuia, datorate până la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior celui în care se realizează înstrăinarea între vii a terenurilor, se datorează de partea care înstrăinează.
89. (1) Ori de câte ori intervin modificări în registrul agricol, referitoare la terenurile deținute în proprietate sau în folosință, după caz, de natură să conducă la modificarea impozitului/taxei pe teren, funcționarii publici cu atribuții privind completarea, ținerea la zi și centralizarea datelor în registrele agricole au obligația de a comunica aceste modificări organului fiscal local, în termen de 3 zile lucrătoare de la data modificării.
(2) Înregistrarea în registrul agricol a datelor privind terenurile, precum și a schimbării categoriei de folosință a terenurilor, se realizează de către contribuabili prin depunerea unor declarații la care se anexează copii după acte, certificate de conformitate cu originalul, conform prevederilor art. 64 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, prin care se atestă proprietatea persoanelor asupra terenurilor în cauză sau schimbarea respectivă, după caz.
(3) Impozitul pe teren se datorează și în cazul contribuabililor pentru terenurile dobândite prin hotărâri judecătorești definitive și irevocabile/definitive și executorii prin care li s-a constituit sau reconstituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole sau forestiere, după caz, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor celui punerii în posesie constatate prin procese-verbale, fișe sau orice alte documente de punere în posesie întocmite de comisiile locale, potrivit dispozițiilor legale în vigoare.
(4) Referitor la registrele agricole se au în vedere reglementările în vigoare privind registrul agricol, precum și normele tehnice de completare a registrului agricol.
90. (1) În sensul prevederilor art. 466 alin. (2) din Codul fiscal obligația de depunere a declarației revine și contribuabililor care înstrăinează terenul.
(2) Declarațiile se depun în termen de 30 de zile de la data dobândirii sau de la data apariției oricăreia dintre următoarele situații:
a) intervin schimbări privind domiciliul fiscal al contribuabilului;
b) se realizează modificări ce conduc la recalcularea impozitului pe teren datorat;
c) intervin schimbări privind situația juridică a contribuabilului, de natură să conducă la modificarea impozitului pe teren.
91. Autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunei, al orașului, al municipiului sau al sectoarelor municipiului București, după caz, stabilesc, pentru anul fiscal 2016, până la data de 31 martie 2016, suprafața de teren care este acoperită de o clădire, respectiv de un apartament, pe baza datelor cuprinse în actele de proprietate sau în alte documente care atestă această suprafață, depuse de contribuabili în vederea stabilirii impozitului pe clădiri, sau a datelor furnizate de compartimentele de specialitate din cadrul autorităților administrației publice locale sau alte instituții care dețin aceste date.
92. (1) Declarația privind taxa pe teren se depune la organul fiscal în a cărui rază de competență este amplasat terenul, până la data de 25 a lunii următoare celei în care intră în vigoare contractul prin care se acordă dreptul de concesiune, închiriere, administrare ori folosință.
(2) Obligația depunerii declarației în scopul stabilirii taxei pe teren aparține persoanei care are calitatea de concesionar, locatar, titular al dreptului de administrare, chiar dacă aceasta transmite ulterior altor persoane dreptul de administrare, închiriere, folosință sau concesiune asupra terenului.
(3) La declarația privind taxa pe teren se anexează copii ale documentelor prin care se transmite dreptul de concesiune, închiriere, dare în administrare sau în folosință și din care reiese suprafața și categoria de folosință a terenului pentru care se datorează taxa pe teren.
(4) În cazul contractelor de concesiune, închiriere, dare în administrare sau în folosință ce se referă la perioade mai mici de o lună, la declarația privind taxa pe teren se anexează o situație centralizatoare și copiile contractelor de concesiune, închiriere, dare în administrare sau în folosință din care reies suprafața și categoria de folosință a terenului.
SECȚIUNEA a 5-a – Plata impozitului și a taxei pe teren
93. În sensul aplicării art. 467 alin. (2) din Codul fiscal, prin plata cu anticipație se înțelege stingerea obligației de plată a impozitului pe teren datorat aceluiași buget local în anul fiscal respectiv, până la data de 31 martie, inclusiv.